MM rallissa tapahtuu

citroen rally

Citroënin mahdollinen paluu rallin MM-sarjan pääluokkaan

Rallin MM-sarjassa odotetaan merkittäviä sääntöuudistuksia, jotka FIA on ilmoittanut tällä viikolla. Uudistusten myötä Citroën saattaa tehdä paluun sarjan pääluokkaan. Citroënin Rally2-luokassa pitkään kilpaillut Yohan Rossel on kommentoinut uudistuksia myönteisesti. MM ralli onkin kaivannut uusia talleja ja uusia autoja.

Uudistusten myötä Rally1-autoista poistetaan hybridiyksiköt ja tehdään muita muutoksia, kuten aerodynaamisten ominaisuuksien vähentäminen ja turbon kuristimen pienentäminen. Nämä muutokset tuovat Rally1-autojen teknologiaa lähemmäksi Rally2-autoja. Rossel on ilmaissut luottamuksensa työryhmän päätöksiin ja toivoo kaiken sujuvan hyvin.

Rally2-autot päivittämiseen valmiina

Uusien sääntöjen myötä Rally2-autoihin on tulossa WRC-paketti, joka sisältää isomman kuristimen, laajemman pakoputkiston, takasiiven ja läppävaihteet. Tämä mahdollistaa Rally2-autojen päivittämisen kilpailukykyisemmiksi ja mahdollistaa niiden osallistumisen pääluokan kilpailuihin. Rossel pitää tätä mahdollisuutta kilpailun lisäämiseksi pääluokassa myönteisenä.

Citroënin ja muiden valmistajien tulevaisuus

Rossel näkee, että Citroën ja ehkä myös muut valmistajat, kuten Škoda, voisivat päivittää Rally2-autonsa pääluokkaan. Tämä avaisi uusia mahdollisuuksia nuoremmille kuljettajille, jotka ovat aiemmin kohdanneet haasteita pääluokkaan pääsyssä.

Citroënin suhteen päätöksiä odotetaan vielä, mutta uudet säännöt antavat selkeämmän kuvan tulevaisuudesta ja mahdollistavat uusien valmistajien tulon pääluokkaan. WRC-työryhmän laatimat sääntömuutokset vahvistetaan kesäkuussa, ja muutoksia voi vielä tulla.

MM-sarjan tulevaisuus

Rossel uskoo, että päivitetty Rally2-auto voisi kilpailla Rally1-autoja vastaan vuodesta 2026 lähtien. Jos Rally2-autoihin saadaan lisää voimaa ja aerodynamiikkaa, samalla kun pääluokan autoista vähennetään tehoa, niiden kilpailukyky on verrattavissa. Rosselin mukaan tärkeintä on kilpailun lisääminen. Hän on vakuuttunut siitä, että WRC2-luokan kärkikuljettajat pärjäisivät hyvin pääluokassa.

Näiden uudistusten myötä MM-sarjan pääluokka saattaa kokea merkittävää elpymistä, mikä olisi erittäin positiivista sekä kilpailijoiden että katsojien kannalta. Sarjan suorituskyvyn osalta muutokset voivat tuoda uutta jännitystä ja tasapuolisuutta kilpailuihin, mikä on tervetullutta rallin tulevaisuuden kannalta.