Markkinointi ja mainonta Lohjan alueella sekä ensi vuoden eduskuntavaalit Lohjalla

Oletko aloittamassa toimintaa Lohjan talousalueella, tai sinulla on jo toimintaa, mutta tuntuu, että et tavoita niin hyvin potentiaalisia asiakkaita, kuin ehkä olisi mahdollista? Me olemme toimineet Lohjan ja VIhdin alueella nyt noin 20 vuotta tuottaen markkinointiin palveluita niin printissä, digissä kuin ulkomainontana. Olemme käytännössä tehneet kaikenlaista mahdollista mainontaa, mitä Lohjan alueella voi tehdä – olimme mm. ensimmäisiä Lohjalla tekemässä jättiscreenimainontaa Lohjan matkailun kanssa jo vuosia sitten Lohjan isolla ABC:llä.

Lohjan talousalue on noin 50 000 ihmisen ja laskentatavasta ja rajanvedosta riippuen noin 25 000 – 30 000 talouden markkina-alue, joka kattaa Lohjan lisäksi loogisesti myös Siuntion sekä Nummelan – varsinkin talousliikenne Lohjan ja Nummelan välillä on vilkasta.

Printtivaihtoehdot

Perinteisistä markkinointitavoista saatavilla ovat helpoiten paikallislehdet, suoramainonta ja mainostamisen erilaisten tapahtumien yhteydessä, tai omien flyereiden jakelu omien kanavien kautta. Näistä tavoittavin on suoramainokset koteihin. Kuinka toimivaa koteihin jaettava mainonta on?

Muutama vuosi sitten isot toimijat sanoivat markkinoilla siirtyvänsä pääosin digitaaliseen markkinointiin, nyt kun katsomme kuinka paljon printtimainoksia yhä tulee postilaatikkoon, voimme empiirisesti todeta että isotkin mainostajat ovat todenneet perinteisen koteihin jaettavan mainonnan toimivan – täten siis myös mainoslehdet, ja kaupunkilehdet toimivat. Koska kyseessä on massamedia, pitää tätä kuitenkin miettiä määrän kautta – luonnollisestikaa jokainen 30 000 talouden kohteista ei tule avaamaan lehteä, mutta kontaktipinta ratkaisee, ja siksi Lohjan talousalueella looginen valinta on keskiviikkoisin ilmestyvä Ykkös-Lohja, joka jaetaan joka viikko yli 33 000 talouteen – sen jakelu on siis noin 10 000 taloutta suurempi kuin seuraavan paikallisen lehtivaihtoehdon, ja ei niiden kaikkien 10 000 tarvitsekaan avata sitä lehteä, jotta valinta olisi massan teorian kautta looginen. Vastaavasti tämän kilpailijalla on jakelua myös muina päivinä, mutta kuinka perusteltua on laittaa mainos tilattuun lehteen, jota jaetaan alle 8 000 talouteen?

Suoramainontaa voi harrastaa myös omalla mainoksella, jolloin voi rajata jakelualueen jopa kaupunginosittain. Tämä mainostyyli on hieman hintavampi kuin lehdessä mainostaminen, sillä kokonaisuuteen tulee laskea mainoksen tekeminen, painaminen sekä jakaminen – parhaimmillaan tämä mainostustapa on kuitenkin myös hyvinkin toimiva. Sopivia painosmääriä Lohjalla ovat alueelliset 5000 tai 10 000 kappaleen jakelut, joita on hyvä tehdä samalla aineistolla sitten pari kertaa, jotta mainonta oikeasti ehtii toimia.

Suoramainonnassa kaikissa medioissa mainontaa perustuu TOISTOIHIN, ja siihen että mainostaminen saa aikaan muistijälkiä, jotka tarpeen tullessa muistuttavat olemassaolostaan ja saattavat sitten johtaa myös ostotapahtumaan – tällöinkin kuitenkin henkilön oma toimintahistoria, ostoshistoria, taloustilanne sekä oma sijainti saattavat olla tekijöitä, jotka ajavat hyvänkin tarjouksen ja mainoksen ohi.

Alueellinen digimainonta

Jos printtimainonnassa vaihtoehdot ovat tavallaan rajalliset, niin digipuolella vaihtoehtoja onkin sitten jo niin paljon, että niitä pitää rajata. Vuonna 2022 meillä on tarjolla niin Facebook, YouTube, Twitch, Instagram, TikTok…. tosiasia on, että jokaisessa kanavassa ei pienen yrityksen kannata edes yrittää olla aktiivinen vaan valinta on tehtävä sekä oman budjetin, osaamisen sekä tarpeen mukaisesti. Esimerkiksi Lohjalla Facebook on aivan toimiva kontaktipinta oman kotisivun lisäksi. Ihmiset kuitenkin yhä käyttävät eniten Googlea tiedon ja tarjoustenkin löytämiseksi, joten ne omat kotisivut ovat yhtä asia numero UNO!

Lohjalla toimii muutamia Facebook sivuja ja ryhmiä, joihin on mahdollista saada oma mainos, ja tottakai aina on vaihtoehtona myös laittaa mainos suoraan Facebookin, Instagramin tai vaikkapa GoogleAds kautta – nämä kaikki ovat aivan varteenotettavia vaihtoehtoja, jotka ovat järkeviä silloin kun:

  • firmalla on omat hyvin toimivat verkkosivut, jotka voivat tuottaa myös myyntiä
  • firmalla on selkeä suunnitelma ja ajatus sosiaalisen median omien kanavien kasvattamisesta ja taloudellisesta toiminnasta
  • firmalla on selkeä tarjous omassa kivijalkaliikkeessä ja digimainoksella selvästi kerrotaan missä liike on

Digitaalinen mainonta ja markkinointi on periaatteessa edullisempaa kuin suoramainonta, ja siksi monet yritykset ja yrittäjät ovat siirtyneet täysin digitaalisille alustoille. Joillekin se on ollut toimiva ratkaisu, mutta useimmille se ei ole ollut riittävä – esimerkiksi yrityksille, jotka toimivat vain Lohjan alueella, kriittinen kontaktimassa potentiaalisiin asiakkaisiin yritystoiminnan kannalta saadaan yleensä vain yhdistelemällä eri markkinointimahdollisuuksia järkevällä kokonaisuudella. Mutta kaikessa mainonnassa ja markkinoinnissa pitää aina muistaa jatkuvuus, toistuvuus ja suunitelmallisuus.

Meidän kauttamme voit saada omalle yrityksellesi kattavan alueellisen kontaktipinnan, kontaktipinnan, jota yksikään toinen toimittaja ei pysty tuottamaan syksyllä 2022. Jos sinulla on toimintaa, tai olet aloittamassa toimintaa Lohjan ja Vihdin/Nummelan alueilla, me pystymme tarjoamaan teille kokonaisuuden joka koostuu mm.

  • printtimainonta kattavimmassa alueellisessa mediassa: Ykkös-Lohjassa
  • printtimainonta Ykkös-Lohjassa tuo myös näkyvyyden nettilehdessä, joka on saatavilla sekä Ykkös-Lohjan sivuston kautta, että suoraan Lehtiluukun nettipalvelusta.
  • printtimainontaan voimme tarjota tarroja, julisteita, flyereita, bannereita ulkomainontaan, kylttejä yms Omalogo Oy:n mainosteippaamon palveluiden kautta.
  • digimainontaan voimme tarjota kaikille Lohjan talousalueella toimivimme digialustaksi OstaLohjalta kanavat sekä www-sivuina että Facebook-kanavana. Esimerkiksi kotisivujen kautta mainokset menevät suoraan 1721 tilaajalle, ja Facebookissa seuraajia on vajaat 1900 kpl. Meillä on tarjota vastaavat kanavat myös Vihtiin sekä Kirkkonummelle, ja digikanavat myös Karkkilaan, Hankoon sekä Helsinkiin
  • digimainontaan meillä on lisäksi tarjolla paikallisia erikoissivustoja sekä tuotteen/palvelun että alueen mukaisesti:

Olemme siis toimineet Lohjan alueella noin 20 vuotta, mutta kokemusta markkinoinnista on yli 30 vuoden ajalta lähes kaikissa medioissa. Meillä on yhteistyöverkosto, jonka kautta pystymme tuottamaan asiakkaillemme myös videokuvausta, valokuvausta, mainossuunnittelua ja -toteutusta ja näin ollen tuottamaan markkinointiin ja mainontaan tarvittavat kokonaispalvelut paikallisesti.

Jos siis olet etsimässä uusia asiakkaita Lohjan, Vihdin, Karkkilan tai Kirkkonummen alueilta – ota yhteyttä ja katsotaan, kuinka voimme auttaa teitä saavuttamaan seuraavan myyntitavoitteenne.

Alueelliset tapahtumat ja yhteistyö

Meillä on myös omassa historiassa tapahtumia ja yhteistyökuvioita useiden paikallisten toimijoiden kanssa ja mahdolliset yhteistyömalliin toteutettavat tapahtumat, ja niissä tapahtuva mainonta ja markkinointi ovat aivan mahdollisia markkinointitoimenpiteitä, jos ne vain sopivat suunnitelmiin ja tavoitteisiiin.

Eduskuntavaalit ja Lohja 2023

Ensi keväänä on jälleen eduskuntavaalit ja kiireisen vaalityön avuksi kannattaa miettiä mahdolllisuutta saada suurin osa vaalimainos- ja markkinointipalveluista yhden oven periaatteella. Ota yhteys joko Ykkös-Lohjan, Omalogon tai ER-tuen toimistoihin ja saata samalla kertaa paketissa halutessasi niin vaalimainokset lehteet, julisteet, kyltit, tarrat ja digitaalisen ALUEELLISEN vaalimainonnan. Menneinä vuosina olemme toimineet käytännössä jokaisen puolueen kanssa tavalla tai toisella, ja meiltä on mahdollisuus saada lehteen useammankin sivun toimitettu sisältöliite. Kannattaa lähestyä ajoissa, joko puolueen toimesta, tai yksittäisenä ehdokkaana.